Bij de productie van elektrische auto’s komt aanzienlijk meer CO2 vrij dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Toch weten elektrische voertuigen deze achterstand snel goed te maken gedurende hun levensduur. Dat blijkt uit een recente Duitse studie.
Over hun volledige levenscyclus — van productie en gebruik tot recycling — stoten elektrische auto’s die in Europa worden verkocht maar liefst 73 procent minder broeikasgassen uit dan vergelijkbare benzineauto’s. Dit indrukwekkende resultaat komt naar voren in een onderzoek van de ngo International Council on Clean Transportation.
Elektrische auto’s: sneller milieuvriendelijk dan je denkt
Hoewel elektrische auto’s bij de productie ongeveer 40 procent meer CO2 uitstoten dan benzinewagens, maken ze die extra uitstoot verrassend snel goed. Volgens het onderzoek ligt het omslagpunt al bij 17.000 gereden kilometers. Vanaf dat moment stoten elektrische auto’s aanzienlijk minder broeikasgassen uit dan benzineauto’s en vergroten ze hun voorsprong alleen maar. Over een gemiddelde levensduur van twintig jaar zorgen elektrische auto’s in Europa nu voor ongeveer 73 procent minder uitstoot dan vergelijkbare benzineauto’s.
Groene stroom geeft elektrische auto’s een boost
Het aandeel hernieuwbare energie in de Europese elektriciteitsproductie steeg van 9,6 procent in 2004 naar 24,5 procent in 2023 en kan volgens het EU-onderzoek tegen 2045 oplopen tot 86 procent. Deze verduurzaming van het elektriciteitsnet maakt elektrische auto’s nog milieuvriendelijker, zeker omdat ze al zeer efficiënt met energie omgaan.
Hoe zit het met hybrides en waterstof?
Hybrides en plug-inhybrides (PHEV’s) presteren beter dan benzineauto’s, maar blijven duidelijk achter bij volledig elektrische modellen. Volgens de ICCT verminderen hybrides de uitstoot gemiddeld met 20 procent, plug-inhybrides met 30 procent. Dit beperkt voordeel komt vooral doordat plug-inhybrides in de praktijk minder vaak elektrisch rijden dan verwacht. Daardoor dragen ze, volgens Marta Negri (ICCT), ‘onvoldoende bij aan het halen van de lange termijn klimaatdoelen’.
Waterstofauto’s bieden op papier grote voordelen: met waterstof uit hernieuwbare bronnen kan de uitstoot met 79 procent dalen. In de praktijk wordt echter vooral waterstof uit aardgas gebruikt, waardoor het voordeel beperkt blijft tot 26 procent.