SEAT heeft zijn toekomstplannen gepresenteerd: tot 2020 introduceert SEAT iedere zes maanden een nieuw model.
SEAT presenteert de Minimó, een volledig elektrisch aangedreven vierwieler die is ontwikkeld om alle uitdagingen van het stadsverkeer te tackelen. De 1+1-zitter is ‘lokaal’ emissievrij en dus welkom in elke milieuzone. Ook is hij bijna net zo compact als een motorfiets en daarmee omzeilt hij de traditionele pijnpunten van het stadsverkeer. Daarbij biedt hij wel het veiligheids- en comfortniveau van een groter passagiersvoertuig.
De Minimó combineert de kwaliteiten van een motorfiets met die van een compacte auto. Daarmee onderstreept hij zijn belangrijkste doel: de mogelijkheid om twee personen comfortabel te vervoeren. De Minimó is 2,5 m lang en 1,24 m breed. Zijn ‘footprint’ bedraagt slechts 3,2 m2, fors minder dan die van een reguliere stadsauto (7,2 m2). Daarmee is hij compact genoeg om ook te kunnen parkeren op plaatsen voor motorfietsen. Tevens zouden twee Minimó’s in één rijbaan zij aan zij kunnen rijden. Het compacte studiemodel biedt bovendien volop rijplezier en comfort dankzij grote, vrijstaande 17-inch wielen, een SUV-achtige zit en een ongekend ruimteaanbod voor de passagier.
De Minimó debuteert op het Mobile World Congress in Barcelona (25-28 februari) en is aansluitend te zien op de autoshow van Genève in maart. Meer info over de Minimo
CUPRA viert zijn eenjarige bestaan met de onthulling van de Formentor, een in het oog springende concept car die het midden houdt tussen een sportwagen en een SUV. Begin maart debuteert de Formentor op de Autosalon van Genève.
Wie naar de Formentor kijkt, vangt een glimp op van de toekomst van CUPRA. Het studiemodel valt op door zijn spannende design en onderscheidt zich met een interieur dat bestuurder en passagiers als een cocon omsluit. De krachtige plug-in hybride verenigt de voordelen van een sportwagen met die van een SUV. Een formule voor succes, in een tijd waarin het cross-over segment enorm groeit.
Voor de aandrijving van de CUPRA Formentor zorgt een benzine plug-in hybride aandrijflijn met 180 kW/245 pk. Dat hoge vermogen en het directe koppel van de elektromotor stellen de auto in staat tot prestaties die het verwachtingsniveau van iedere bestuurder te boven gaan. De Formentor kan in alle situaties uit de voeten, dankzij zijn DSG-automaat met dubbele koppeling, het intelligente DCC-onderstel, een sperdifferentieel en het Progressive Steering-systeem.
En hoewel de CUPRA Formentor is ontworpen voor maximale prestaties, beperkt zijn stekkerhybridetechniek het brandstofverbruik en de CO2-emissies. De Formentor is uitgerust met een relatief grote batterij, waardoor hij tot maximaal 50 kilometer ver kan komen op elektrische kracht alleen (WLTP). Meer info over de Formentor.
De SEAT el-Born maakt zijn debuut op de Volkswagen Group Night, die traditioneel aan de vooravond van de autosalon van Genève wordt gehouden. Het studiemodel – waarvan de naam verwijst naar een iconische buurt in Barcelona – is de eerste volledig elektrische SEAT op het MEB-platform van de Volkswagen Group.
Het voertuig is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en wordt straks gebouwd in Zwickau, Duitsland. SEAT wordt daarmee het tweede merk dat een volledig elektrische auto op basis van het MEB-platform lanceert. De auto komt in 2020 op de markt: met een WLTP-actieradius van maximaal 420 kilometer en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden.
Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij het vergroten van de actieradius van de SEAT el-Born. Zo heeft hij geen traditionele grille, maar zijn er wel instroomopeningen lager in de neus om de batterijen te koelen. Omdat de elektrische aandrijflijn zo compact is, konden de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie worden gezet, wat de SEAT sportief ogende proporties geeft.
De a-stijlen van de el-Born staan verder naar voren dan bij andere auto’s. Daarbij is op de flanken een zogenoemd luchtgordijn in het design geïntegreerd en prijkt aan de achterzijde een dubbele dakspoiler. De turbinevormige 20-inch wielen zijn zodanig ontworpen dat ze een positieve luchtstroom creëren en tegelijkertijd de remmen koelen. Meer info over de el-Born.
De SEAT el-Born is 150 kW/204 pk sterk en kan in 7,5 seconden van stilstand naar 100 km/u sprinten. Hij is voorzien van een 62 kWh batterijpakket dat genoeg lading heeft voor 420 kilometer WLTP-bereik. Wanneer de SEAT el-Born via een 100 kW DC-supercharger wordt opgeladen, is de auto binnen 47 minuten tot 80 procent vol.
Een geavanceerd hittemanagementsysteem maximaliseert de actieradius van de SEAT el-Born, zelfs bij extreme buitentemperaturen. De warmtepomp van het voertuig zorgt ervoor dat er zo min mogelijk elektriciteit voor koeling of verwarming wordt gebruikt, wat zo’n 60 kilometer aan bereik scheelt. Erg nuttig in extreem koude of warme landen.